クラウス・ペーター・フロール
Claus Peter Flor
Profile
クラウス・ペーター・フロールは、類い希なる才能を持った、鋭い音楽的な直感を持つ指揮者として世界中の音楽家から尊敬されてきている。
2003年から2008年まで、中央ヨーロッパのレパートリーを充実させたいと考えた音楽監督リッカルド・シャイーの招きにより、ミラノ・ジュゼッペ・ ヴェルディ交響楽団の首席客演指揮者を務めた。1999年から2008年まではダラス交響楽団の首席客演指揮者も務めた。2008年から2014年までマレーシア・フィルハーモニー管弦楽団の首席指揮者を務め、このオーケストラの実力と名声を飛躍的に高めた(中でもBISレーベルへの数々のCD録音は多くの賞を受賞し高く評価された)。そのほか、フィルハーモニア管弦楽団(1991-1994)の首席客演指揮者、チューリヒ・トーンハレ管弦楽団の芸術アドバイザーも務めた。
1953年、ライプツィヒ生まれ。ワイマールとライプツィヒでヴァイオリンを学び、ロルフ・ロイター、ラファエル・クーベリック、そしてクルト・ザンデル リンクに指揮を学んでいる。31才の時にベルリン交響楽団の音楽総監督に就任。同時に、ライプツィヒ・ゲヴァントハウス、ドレスデン・シュターツカペレな ど、旧東ドイツ内の多くのメジャーオーケストラを指揮するようになる。1988年、ベルリン・フィルを初めて指揮し、その後も2度、同楽団を指揮してい る。
これまでに、ロイヤル・コンセルトヘボウ管弦楽団、ウィーン交響楽団、パリ管弦楽団、バンベルク交響楽団、ロッテルダム・フィル、そしてミュンヘン、フラ ンクフルト、ハンブルク、ライプツィヒの放送交響楽団、バイエルン州立歌劇場管弦楽団、ロンドン交響楽団、NHK交響楽団、読売日本交響楽団、スカラ座管 弦楽団などを指揮してきた。またロサンゼルス・フィルハーモニックを1985年に指揮してアメリカにデビューして以来、ボストン交響楽団、シカゴ交響楽 団、フィラデルフィア管弦楽団、サン・フランシスコ響、そしてニューヨーク・フィルハーモニックを指揮してきた。またダラス、ヒューストン響にはしばしば 客演を果たしてきている。
オペラの分野でも活躍をしており、ベルリン州立歌劇場、ベルリン・ドイツ・オペラ、ミュンヘン、ドレスデン、ハンブルク、そしてケルンの歌劇場で指揮をし てきた。ドイツ国外では「フィガロの結婚」、「ニュルンベルクのマイスタージンガー」をブリュッセルのモネ劇場で指揮し、同劇場とは2002年に東京ツ アーを果たしている。またヒューストン・グランドオペラで「魔笛」を、ネザーランズ・オペラで「オイリアンテ」を、ダラス・オペラでは「ラ・ボエーム」を 指揮した。最近ではトゥールーズ歌劇場のモーツァルト・チクルスを指揮した。2007年6月の「魔笛」でそのチクルスは完結している。
録音も多数あるが、バンベルク交響楽団とのメンデルスゾーンの録音はとりわけ高い評価を受けており、最近もSony-BMGより再販されている。
フロールはダラス交響楽団、ヒューストン交響楽団、サンパウロ交響楽団、ロイヤル・スコティッシュ国立管弦楽団、フィレンツェ五 月音楽祭管弦楽団、ボローニャ・コムナーレ劇場、ミラノ・ジュゼッペ・ヴェルディ交響楽団、マレーシア・フィル、KBS交響楽団、チャイナ・フィル、シン ガポール交響楽団を指揮した。また、2008年アーツ・ボカ音楽祭(フロリダ)ではロシア・ナショナル管弦楽団、ラン・ランと共にオープニングコンサート に出演した。
バッハのロ短調ミサをトゥールーズ・キャピトル国立管弦楽団と演奏し、バレンシア管弦楽団(ヴァイオリン:ワディム・レーピ ン)に客演することになっている。またライン国立歌劇場ではデイヴィッド・マクヴィカーの演出によるジークフリートを振る予定である。
One of the most admired international conductors of our time, Claus Peter Flor has earned critical
acclaim for his definitive interpretations of works especially of the European classic and romantic era, including
the music of Haydn, Mozart and Beethoven, Mendelssohn, Mahler and Wagner, but also for his passion for Slavic
composers and for his uncompromising search of excellence in orchestral sound, in both opera and concert.
Among the orchestras conducted by Claus Peter Flor were the Berlin Philharmonic, London Symphony
Orchestra, Dresden’s Staatskapelle, the Gewandhaus Orchestra of Leipzig, Dallas Symphony Orchestra, Bamberg
Symphony, Philharmonia Orchestra, Accademia di Santa Cecilia in Rome, Vienna’s Tonkünstler Orchestra,
Singapore Symphony, and Osaka Philharmonic. He entertains long-standing artistic partnerships with Phion,
formerly Het Gelders Orkest and Orkest van het Oosten, with Orchestre philharmonique de Strasbourg and the
Orchestra Sinfonica di Milano “La Verdi.”
With the Orchestre National du Capitole de Toulouse and Opéra Toulouse, Claus Peter Flor conducted
groundbreaking performances of Wagner’s Tristan und Isolde and Die Walküre, of Eugen d’Albert’s Tiefland,
Meyerbeer’s Le Prophète, Mozart’s Zauberflöte, Le Nozze di Figaro and Così fan tutte, Puccini’s Madama
Butterfly and Gounod’s Faust, at Opéra National du Rhin in Strasbourg Wagner’s Siegfried, among other works.
From 2003 until 2008 Claus Peter Flor served as Principal Guest Conductor of the Orchestra Sinfonica di
Milano “La Verdi”. From 2008 until 2014 he was the Chief Conductor of the Malaysian Philharmonic Orchestra,
producing numerous award-winning recordings with the orchestra (with BIS label).
From 1991 to 1994 Mr. Flor was Guest Conductor of Philharmonia London and, during the same period,
Permanent Guest Conductor of Tonhalle-Orchester Zürich, while the orchestra was without chief conductor.
From 1984 until 1992 Claus Peter Flor had served as Chief Conductor, as of 1985 also as Music Director of the
Berlin Symphony Orchestra (later renamed Konzerthaus-Orchester), taking the orchewstra on some of its first
international tours to the UK, Austria, Switzerland, Japan, the United States and France, among others. He also
conducted the inauguration concert of Berlin’s Konzerthaus on Gendarmenmarkt. Earlier in his career, from 1981
until 1984, Claus Peter Flor had been Chief Conductor of Thüringer Philharmonie Suhl.
Numerous standard-setting recordings have been led by Claus Peter Flor, including the complete
recording of Felix Mendelssohn-Bartholdy’s orchestral works (on RCA), Pfitzner’s opera Das Christelflein (on cpo,
featuring Marlis Petersen), works by Smetana and Dvořák with the Malaysian Philharmonic Orchestra (on BIS
Records), and Bruch‘s Moses with the Bamberg Symphony (on Orfeo). He recorded all Beethoven piano
concertos with Berlin’s Konzerthaus Orchestra and soloist Peter Rösel (Berlin Records), for SONY Classical he
recorded Prokofiev‘s Romeo and Juliet, for RCA Records he conducted the recording of orchestral works by César
Franck with the Royal Philharmonic Orchestra.
Claus Peter Flor was born in Leipzig in 1953. After completing his studies of the violin and clarinet in
Weimar und Leipzig, with his violin exam at Hochschule für Musik Felix Mendelssohn-Bartholdy in Leipzig, he
studied conducting with Rolf Reuter and Kurt Masur, winning the national Mendelssohn Scholarship for his
outstanding academic record. Rafael Kubelik and Kurt Sanderling later became important supporters in his
conducting career.