マテウシュ・モレーダ
Mateusz Molęda
Profile
ドイツの俊英指揮者マテウシュ・モレーダ、2023年10月、クーセヴィツキー国際指揮者コンクール優勝!あわせてオーケストラ特別賞(オーケストラ・メンバーによる投票)を受賞!!
マテウシュ・モレーダ(指揮)プロフィール Mateusz Molęda, conductor
マテウシュ・モレーダは、19歳で初めてオーケストラを指揮して以来、多彩なコンサート・プログラムの洞察力に富んだ解釈で、常に聴衆と評論家の両方に感銘を与えてきました。2023年10月、権威あるセルゲイ・クーセヴィツキー国際指揮者コンクールで第1位とオーケストラ特別賞を受賞し、現代の指揮者の中でも最も魅力的で注目すべき人物の一人としての地位を固めました。
最近、ドイツのマスコミからクラシック音楽界のシューティング・スターと評され、熱狂的なレビューを受けたモレーダは、2024/25シーズンにシュターツカペレ・ドレスデンやワルシャワ・フィルハーモニー管弦楽団などでデビューします。
客演指揮者としての活動により、モレーダは英国、ドイツ、デンマーク、イタリア、ポーランド、ハンガリー、カナダ、韓国、南アフリカ、ペルーなど、世界中の多くの国を訪れています。彼は、ロンドン・モーツァルト・プレイヤーズ、ザールブリュッケン・カイザースラウテルン・ドイツ放送フィルハーモニー管弦楽団、ベルリン・コーミッシェ・オーパー管弦楽団、ニュルンベルク交響楽団、ハイデルベルク・フィルハーモニー管弦楽団、ベルリン・ドイツ室内管弦楽団、ハイルブロン・ヴュルテンベルク室内管弦楽団、オーフス交響楽団、オーデンセ交響楽団、ハンガリー国立交響楽団、NFM ヴロツワフ・フィルハーモニー管弦楽団、ハミルトン・フィルハーモニー管弦楽団など、数多くのオーケストラと共演しています。
バイエルン放送局 BR-Klassik は、幅広い音楽スタイルにわたるモレーダの説得力のある魅惑的な解釈、指揮台でのダイナミックな存在感と揺るぎない信念を称賛しました。音楽と作曲家の両方に対する彼の深い分析的アプローチ、細部への細心の注意、演奏のあらゆる側面を洗練させる集中的な決意は特に注目に値しました。
モレーダの音楽の旅は、長年の指導者であるマレク・ヤノフスキから多大な影響を受けており、ヤノフスキの指導は、長年にわたる彼の芸術的発展とキャリアの形成に重要な役割を果たしてきました。ヤノフスキの個人的な要請により、彼はベルリン・フィルハーモニー管弦楽団、ベルリン放送交響楽団、フランクフルト放送交響楽団、ドレスデン・フィルハーモニー管弦楽団をヤノフスキが指揮した時にアシスタントも務めました。
モレーダは1986年ドレスデン生まれ、ドイツとポーランドの伝統に深く根ざしています。彼は最初、ここ数十年で最も評価の高い音楽教育者の一人であるアリー・ヴァルディの指導の下、ハノーファー音楽演劇メディア大学でピアノを学びました。その後、ニコラウス・アーノンクールの弟子であり、この分野の著名な権威であるツヴィ・メニカーと共同で、古楽と歴史的に情報に基づいた演奏実践の研究を進めました。指揮者としてのキャリアを始める前、モレーダはコンサート・ピアニストとして、リサイタルや世界25か国以上の有名なオーケストラのソリストとして演奏してきました。
モレーダはドイツ語、ポーランド語、英語、フランス語、ロシア語に堪能なマルチ・リンガルです。2021年にはクラクフのクリストフ・ペンデレツキ音楽アカデミーで博士号を取得しました。その論文は「セルゲイ・ラフマニノフの交響曲第2番におけるポリフォニック作曲技法と、それが指揮者の解釈の表現力に与える影響について」というテーマでした。
Since his first appearance conducting an orchestra at the age of 19, Mateusz Molęda has consistently impressed both audiences and critics with insightful interpretations of eclectic concert programs. In October 2023, he solidified his position as one of the most captivating and noteworthy figures among today’s conductors by winning the 1st Prize and the Special Prize of the Orchestra at the prestigious and distinguished International Sergei Kussewitzky Conducting Competition.
Having recently received enthusiastic reviews by the German press, where he was described as a shooting star of the classical music scene, in the 2024/25 season Mateusz will make his debuts with the Staatskapelle Dresden and the Warsaw Philharmonic, among others.
Engagements as a guest conductor have taken Mateusz to numerous countries around the world, including the UK, Germany, Denmark, Italy, Poland, Hungary, Canada, South Korea, South Africa, and Peru. He has worked repeatedly with the London Mozart Players, the Deutsche Radio Philharmonie, the Orchestra of the Komische Oper Berlin, the Nuremberg Symphony Orchestra, the Heidelberg Philharmonic, the Deutsches Kammerorchester Berlin, the Württemberg Chamber Orchestra Heilbronn, the Aarhus Symphony Orchestra, the Odense Symphony Orchestra, the Hungarian National Symphony Orchestra, the NFM Wroclaw Philharmonic, and the Hamilton Philharmonic, among others.
The Bavarian Broadcasting channel BR-Klassik praised Mateusz’s compelling and captivating interpretations across a wide range of musical styles, and his dynamic presence and unwavering conviction on the podium. His deep analytical approach to both the music and the composer was especially noted, as well as his meticulous attention to details and focused determination to refining every aspect of the performance.
Mateusz’s musical journey has been profoundly influenced by his long-standing mentor Marek Janowski, whose guidance has played an essential role in shaping his artistic development and career over the years. At Janowski’s personal request he also worked as an assistant with the Berlin Philharmonic, the Berlin Radio Symphony Orchestra, the Frankfurt Radio Symphony Orchestra, and the Dresden Philharmonic.
Born in Dresden, Mateusz is deeply rooted in both German and Polish traditions. He initially studied the piano at the Hannover University of Music, Drama and Media under the tutelage of Arie Vardi, one of the most esteemed music pedagogues of recent decades. He further pursued his studies in Early Music and Historically Informed Performance Practice in collaboration with Zvi Meniker, a renowned authority in the field and a disciple of Nikolaus Harnoncourt. Before his conducting career, Mateusz has performed as a concert pianist both in recitals and as a soloist with renowned orchestras across more than 25 countries around the globe.
Mateusz is a keen multilingual fluent in German, Polish, English, French, and Russian. In 2021, he received his PhD at the Krzysztof Penderecki Academy of Music in Cracow with a dissertation on polyphonic compositional techniques in Sergei Rachmaninov’s Symphony No. 2 and their impact on the expressiveness in conductors’ interpretations.